Urvalet i det här testet är genomfört av oss efter en noggrann bedömning av de kvaliteter som vi anser vara viktigast när det kommer till vinterdäck Vi har jämfört en mängd vinterdäck av olika fabrikat för att slutligen välja ut de som fått de högsta betygen på följande egenskaper:

  • Säkerhet: Den enskilt viktigaste egenskapen hos ett vinterdäck är förstås hur säkert det är att köra på olika typer av vinterväglag

Jämför specifikationer

Du kan scrolla i sidled för att se alla produkter i jämförelsen.

1
image
2
image
3
image
image
image
image
image
image
image
Utmärkelse: Bäst i testTyst dubbdäckBra dubbdäck på barmark och asfaltBra dubbdäck på snöPrisvärt dubbdäckBra dubbdäck för SUVBästa friktionsdäckBra friktionsdäck på snöBra friktionsdäck på is
Produkt: Nokian Hakkapeliitta 10Michelin X-Ice North 4Goodyear UltraGrip Arctic 2Continental IceContact 3Hankook Winter i*Pike RS2Michelin X-Ice North 4 SUVContinental VikingContact 7Michelin X-Ice SnowNokian Hakkapeliitta R5
Betyg:
Typ av däck:DubbdäckDubbdäck DubbdäckDubbdäckDubbdäckDubbdäckNordiskt friktionsdäckNordiskt friktionsdäckNordiskt friktionsdäck
Hastighetsklass:T: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/h
Antal dubbar:22425619119019028025600
Tum:14" - 21"15" - 22"16" - 20"14" - 21"13" - 19"15" - 22"14" - 22"15" - 22"14" - 20"
Pris:från ca 1200 krfrån ca 1200 krfrån ca 1400 krfrån ca 1200 krfrån ca 800 krfrån ca 1200 krfrån ca 1000 krfrån ca 1200 krfrån ca 1100 kr

1. Nokian Hakkapeliitta 10 - Bäst i test

  • Typ av däck:  Dubbdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Antal dubbar: 224
  • Tum: 14″ – 21″
  • Pris: från ca 1200 kr
vinterdäck Nokian Hakkapelliita 10

Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 är ett populärt dubbdäck som erbjuder en balanserad kombination av vintergrepp och körkomfort. Samtidigt är det ett miljövänligt däck som ger dig fler mil, lägre bränsleförbrukning och som dessutom passar både elbilar och hybrider.

Det här däcket är utrustad med Nokians innovativa Double Stud Tehnology, där stjärnformade dubbar är placerade i vid tillverkaren anser vara ett optimalt läge mot underlaget. På skulderpartierna av däcket har Nokian dessutom vänt dubbarna i 180 grader. Det ger ett extra bra sidogrepp och ökar säkerheten vid filbyten samt i kurvor med hårt packad snö eller is.

vinterdäck - Nokian Hakkapelliita 10
De stjärnformade dubbarna ger ett bra grepp på is och snö.

Däckets gummiblandning ger ett lågt rullmotstånd och de tunna, aerodynamiska spåren i däcksidorna bidrar till ökad räckvidd. Dubbplaceringen är dessutom utformad för att öka körkomforten och minska ljudvågorna från dubbarna. Trots det beskriver dock många experter som förhållandevis högljutt.

För vem passar Nokian Hakkapleliitta 10?

Hakka 10 passar dig som vill ha dubbdäck, men samtidigt vet att vintern där du bor inte bara bjuder på is och snö utan även slask och en våt körbana ibland. Däcket har bland annat blivit testvinnare hos Aftonbladet där det framför allt hyllades för sina fantastiska köregenskaper på is. Även i Vi Bilägares senaste test får Hakkapeliitta 10 höga betyg för sin bromsprestanda på is och snö, och kniper förstaplatsen.

  • Imponerande prestanda på is och snö.
  • Stabilt vinterdäck med god körkomfort.
  • Innovativ Double Stud Tehnology.
  • Låg bränsleförbrukning och lång räckvidd.
  • Ganska högljutt enligt experter.
  • Stötdämpningen kunde varit bättre.

Finns att köpa hos:

2. Michelin X-Ice North 4 - Tyst dubbdäck

  • Typ av däck: Dubbdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Tum: 15 – 22″
  • Antal dubbar: 256
  • Pris: från ca 1200 kr
Michelin X-ICE North 4

Michelin X-Ice North 4 har funnits på marknaden i ett par år och därmed hunnits testats ordentligt av båda experter och svenska bilförare. Det är numera ett av marknadens mest populära däck, framför allt på grund av dess imponerande köregenskaper på riktigt besvärliga vinterväglag.

Ice North 4 är utrustat med 250 ståldubbar, vilket är flest på marknaden för denna typ av däck. Detta ger en effektiv dragkraft och en imponerande bromsförmåga på alla typer av vinterväglag. Michelin har dessutom använt sig av särskilda algoritmer vid placeringen av dubbarna i syfte att dämpa bullernivån, vilket ger dig ett tystgående däck både på torra och våta vägar.

För vem passar Michelin X-ICE North 4?

Michelin X-Ice North 4 är ett av de friktionsdäck som fått bäst betyg av experterna i Vi Bilägare och Aftonbladet, som lyfter fram att det är lättrullat och stabilt på spåriga vintervägar. Dessutom håller det en låg bullernivå, vilket inte minst är behagligt på längre resor. Ska du köra långt i vinter kan det här friktionsdäcket alltså vara ett bra alternativ.

  • Bästa vinterdäcket för is enligt flera tidningar.
  • Utrustat med 250 hållbara ståldubbar.
  • God greppvänlighet.
  • Stabilt och lättkört, även på asfalt.
  • Rullar aningen tyngre jämfört med liknande modeller.

Finns att köpa hos:

3. Goodyear UltraGrip Arctic 2 - Bra dubbdäck på barmark och asfalt

  • Typ: Dubbdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Tum: 16″ – 20″
  • Antal dubbar: 191
  • Pris: från ca 1400 kr
Goodyear UltraGrip Arctic 2

Goodyears UltraGrip Arctic 2 är något av ett däck som är tänkt att passa vintermånadernas alla olika temperaturer och väglag. Däcket är utrustat med 191 dubbar som sticker ut en millimeter, vilket ger bra grepp på is, samtidigt som det presterar bra både kurvor och vid inbromsningar. Styrningen är enligt experterna även bra på våt asfalt.

För vem passar Goodyear UltraGrip Arctic 2?

Du som bor på en plats där vintern lika gärna kan innebära is och snö som regn och slask gör ett bra val om du skruvar på de här däcken från Goodyear. De är stabila på såväl is som barmark, även om rullmotståndet känns när man kör på asfalt – något som dock är mer eller mindre oundvikligt med just dubbdäck.

  • För alla typer av vinterväglag.
  • Bra grepp på is.
  • Stabil styrning i kurvor och vid inbromsningar.
  • Ganska högt rullmotstånd på asfalt.

Finns att köpa hos:

I samarbete med pris-logo

4. Continental IceContact 3 - Bra dubbdäck på snö

  • Typ av däck: Dubbdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Tum: 14″ – 21″
  • Antal dubbar: 190
  • Pris: från ca 1200 kr
Goodyear UltraGrip Arctic 2

Continental IceContact 3 är en vidareutveckling av IceContact 2, där det främst är greppet på is och körningen på torrt väglag som har förbättrats. Däcket är alltså tänkt att fungera på alla slags vinterväglag tack vare en ny typ av dubb som anpassar sig till väglaget och minskar skador på asfalten. Experttester visar dock att det främst är på snö som däcket sticker ut bland mängden.

För vem passar Continental IceContact 3?

IceContact 3 är ett däck som ger dig bra kontroll på snöiga vägar. I Aftonbladets vinterdäcktest kom däcket på andra plats med 7,9 av 10 poäng, och recensenten menar att grepp och köregenskaper var det bästa bland alla testade däck.

  • Bra grepp på snöigt väglag.
  • Dubb som anpassar sig till väglaget.
  • Förbättrat grepp sedan föregångaren.
  • Något högt rullmotstånd.

Finns att köpa hos:

I samarbete med pris-logo

5. Hankook Winter i*Pike RS2 - Prisvärt dubbdäck

  • Typ av däck: Dubbdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Tum: 13″ – 19″
  • Antal dubbar: 190
  • Pris: från ca 800 kr
Hankook Winter i*Pike RS2

Sydkoreanska Hankooks vinterdäck i*Pike RS2 befinner sig prisnivåmässigt något under testets andra dubbdäck. Däcket är en vidareutveckling av tidigare versioner, där däckmönster och gummiblandning har förändrats för att ge bättre hantering vid höga hastigheter. En hel del har också gjorts för att förhindra att dubbarna slits i förtid – något som ytterligare bidrar till att göra däcken prisvärda.

Enligt Aftonbladet bromsar är däcket välbalanserat och lättkört, med bra bromsförmåga på is. Vidare menar recensenten att greppet på snö är bra, om än inte i nivå med några av de dyrare dubbdäcken, och på torr väg är greppet långsamt och bullrigt.

För vem passar Hankook Winter i*Pike RS2?

Det här däcket är ett särskilt bra val för dig som kör på snöiga och isiga väglag, och vill kunna komma billigare undan utan att tumma för mycket på komfort och kvalitet.

  • Ny teknik för att förhindra att dubbarna slits i förtid.
  • Bra bromsegenskaper på is.
  • Säker körning på snö.
  • Långsamt grepp och bullrigt på asfalt.

Finns att köpa hos:

I samarbete med pris-logo

6. Michelin X-Ice North 4 SUV - Bra dubbdäck för SUV

  • Typ av däck:  Dubbdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Tum: 15″ – 22″
  • Antal dubbar: 280
  • Pris: från ca 1200 kr
Michelin X-Ice North 4 SUV

Michelin X-ICE North 4 SUV har 280 ståldubbar för att säkerställa ett bra grepp på de flesta vinterväglag, framför allt på is. De många dubbarna bidrar också till att hålla nere bullernivån, vilket gör däcket både säkert och komfortabelt att köra.

För vem passar Michelin X-Ice North 4 SUV?

För dig som kör en SUV är det X-Ice North 4 SUV som tillsammans Nokian Hakkapeliitta 10 SUV anses tillhöra toppvalen just nu. X-Ice North 4 SUV har tidigare hamnat på delad första plats i Vi Bilägares stora test av vinterdäck för suvar med extra höga poäng för is- och snögrepp, styrkänsla på torrt underlag och bullernivå. Det ansågs dessutom vara det mest lättrullade däcket i testet. Precis som många andra dubbdäck är dock X-Ice North 4 SUV inte lika behagliga att köra på ren asfalt. Därför passar bäst i riktiga vinterlandskap.

  • Imponerande grepp på vinterväglag med 280 ståldubbar.
  • Låg bränsleförbrukning tack vare lågt rullmotstånd.
  • God styrförmåga och stabilitet.
  • Ett självklart val för vinterlandskap.
  • Inte optimalt på våta underlag eller asfalt.

Finns att köpa hos:

Rekommenderad butik:

7. Continental VikingContact 7 - Bästa friktionsdäck

  • Typ av däck: Nordiskt friktionsdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Tum: 14″ – 22″
  • Antal dubbar: 0
  • Pris: från ca 1000 kr
Continental Vikingcontact 7

Nu rör vi oss vidare från dubbdäcken till de dubbfria vinterdäcken. Continental VikingContact 7 är ett friktionsdäck med mjuk gummiblandning som ger bra grepp på snöiga och isiga vägar, samtidigt som det är behagligt att köra med även när det är lite varmare och barmark. Bullernivån hålls nämligen i schack genom ContiSilent-teknologn, som ger lägre ljudnivå i passagerarutrymmet. I vårt test uppgick ljudnivån vid körning på asfalt i cirka 90 km/h till endast 64 dB.

närbild på continental vikingcontact 7
VikingContact 7 är ett tyst vinterdäck med bra grepp på de flesta underlag.

Det här vinterdäcket är inte bara mångsidigt genom att klara olika typer av väglag, utan även när det kommer till storlekar. VikingContact 7 finns tillgängligt i 112 olika storlekar, för fälgar i dimensionerna 14 till 22 tum, vilket betyder att det finns en variant som passar de flesta bilmodeller.

För vem passar VikingContact 7?

VikingContact 7 är lämpligt för bilägare som främst kör i stadsmiljö och letar efter ett tyst friktionsdäck som presterat bra i en mängd olika tester. Det här vinterdäcket har fått fina recensioner av Aftonbladet Plus och Teknikens Värld har tidigare utsett VikingContact 7 till bäst i test i kategorin Nordiskt dubbfritt. Enligt dem går det här däcket bäst av alla både på snö och is, även om det tappar en del vid vattenplaning.

  • Topptestat av Vibilägare, Aftonbladet och Teknikens värld.
  • Finns i 112 olika storlekar.
  • Låg bullernivå.
  • Imponerande grepp på is och snö-
  • Förbättringspotential för körning på våt asfalt.
  • Tappar en del vid vattenplaning.

Finns att köpa hos:

8. Michelin X-Ice Snow - Bra friktionsdäck på snö

  • Typ av däck: Nordiskt friktionsdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Tum: 15″ – 22″
  • Antal dubbar: 0
  • Pris: från ca 1200 kr
Michelin X-Ice Snow

Michelindäcken X-Ice Snow är utvecklade med idén att vara ett lättkört, odubbat däck som ändå är ovanligt grepp- och bromssäkert på besvärliga väglag. Detta har man försökt åstadkomma genom ett särskilt V-format däckmönster med djupa sajpningar, som också bidrar till bättre motstånd vid vattenplaning.

För vem passar Michelin X-Ice Snow?

Innebär vintern där du bor lika delar snö och is som slask? Då kan Michelin X-Ice Snow vara det rätt valet. Teknologin för att göra de här dubbfria däcket säkrare på halt väglag fungerar bra – i Aftonbladet lyfter experten fram det som ett av de bästa odubbade och i Vi Bilägares test presterar däcket bäst av alla testade när det kommer till bromsprestanda på snö.

Recensenterna menar vidare att däcket är lättkört i de flesta situationer, men att styrningen kan vara lite vanskligare på asfalt. Innebär vintern hos dig huvudsakligen torrt väglag kan därför Nokian Hakkapeliitta R5 vara ett bättre alternativ, då det svarar snabbare i kurvor.

  • Grepp- och bromssäkert på is, slask och snö.
  • Ny däckdesign ger förbättrat motstånd vid vattenplaning.
  • Ett av de bästa odubbade enligt Aftonbladet.
  • Nokian Hakkapeliitta R5 är mer lättkört på torrt väglag.

Finns att köpa hos:

I samarbete med pris-logo

9. Nokian Hakkapeliitta R5 - Bra friktionsdäck på is

  • Typ av däck: Nordiskt friktionsdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Tum: 14″ – 20″
  • Antal dubbar: 0
  • Pris: från ca 1100 kr
Nokian Hakkapeliitta R5

Friktionsdäcket Hakkapeliitta R5 är utvecklat för att svara piggt och pålitligt när föraren manövrerar på is och snö. Däcket har lågt rullmotstånd och passar därför även bra för körning på asfalt, även om det varken har de bästa våtgreppsegenskaperna eller den lägsta bullernivån av jämförbara dubbfria däck, enligt Vi bilägare.

För vem passar Hakkapeliitta R5?

Det här däcket passar den aktiva föraren som gillar när däcket svarar rappt på manövrar. Däcket har hyllats av Vi Bilägare och Tuulilasi i Finland för sin förmåga att svara bra i kurvor, med kvicka reaktioner och låg friktion. Samtidigt presterar det bra på is, och då inte främst när det kommer till bromsegenskaperna utan snarare grepp och kontroll.

  • För aktiva förare på is och snö.
  • Svarar rappt på manövrar.
  • Lågt rullmotstånd.
  • Det finns dubbfria med lägre bullernivå.

Finns att köpa hos:

I samarbete med pris-logo

Dubbdäck vs dubbfria däck

Mellan 1 december och 31 mars varje år är det lag på att du ska använda vinterdäck, om det är vinterväglag ute.

Något de flesta förknippar med vinterdäck är dubbar. Idag finns det både dubbade och odubbade däck som båda presterar bra på vinterväglag. Här går vi igenom skillnaderna mellan de olika däcktyperna.

Dubbdäck

Dubbdäck är, som namnet antyder, vinterdäck som är utrustade med dubbar. Det är en produktkategori som kan vara särskilt intressant för dig som befinner dig i de norra delarna av Sverige eller på andra platser där vintrarna är allt annat än milda. Dubbdäcken är säkrare att köra på hala väglag, på grund av de små dubbarna som får fäste även i is.

Om du sällan kör på vägar med hårt packad snö eller is är det dock bättre att välja däck utan dubbar. Dubbdäck presterar bäst på just is och hårt packad snö – på barmark eller i slask är de inte lika greppsäkra. Dessutom har de i regel en högre ljudnivå än dubbfria däck.

I vissa större svenska städer är det till och med förbjudet att köra på vissa ställen med dubbdäck eftersom det orsakar slitage och drar upp partiklar ur asfalten. Det är dåligt både för invånarna och miljön.

Dubbfria vinterdäck

De dubbfria vinterdäcken – även kallade friktionsdäck – har inga dubbar alls, men är ändå säkrare att köra med än sommardäcken under vintern. I stället för dubbar har de ett särskilt mönsterdjup, vilket ger ett bättre fäste på vinterväglag.

På riktigt svåra väglag med is och hårt packad snö presterar friktionsdäcken inte lika bra som dubbdäcken. Men de är bättre att köra med i regn, lös snö och slask.

Dubbfria däck brukar delas in i två kategorier:

  • Nordiska friktionsdäck. Dessa däck är har en mjukare gummiblandning som ger ett bra grepp på is och snö och de bibehåller dessutom sin funktion även vid mycket låga temperaturer.
  • Mellaneuropeiska friktionsdäck. Dubbfria däck för mellaneuropeiska väderförhållanden ger inte ett lika bra grepp på vinterunderlag eftersom de är hårdare än sin nordiska motsvarighet. De passar i stället bättre för körning i höga hastigheter på våta och torra väglag. I regel rekommenderas inte mellaneuropeiska däck för användning i Sverige.

Ska jag välja med eller utan dubbar?

Huruvida du ska välja dubbdäck eller dubbfria däck beror huvudsakligen på vilka vägar du ska köra på.

Om du bor och kommer köra med din bil i de mellersta eller södra delarna av Sverige där vägbanan i regel alltid är slask eller barmark under vintern är det bäst med dubbfria däck. Bor du långt norrut där isiga vägar hör vintern till bör du istället välja ett dubbdäck.

Skippa åretruntdäcken

Det kan vara frestande att införskaffa ett par åretruntdäck, även kallade allrounddäck eller allvädersdäck, eftersom du då inte behöver byta mellan sommardäck och vinterdäck. Denna typ av däck är dock inte anpassade för vårt nordiska klimat, utan passar bättre i länder som har ett jämnare klimat och väglag året runt. De flesta experter rekommenderar därför att vi nordbor får bita i det sura äpplet och skruva på vinterdäcken under de kalla månaderna, och sedan byta till sommardäck när det blir varmare. Detta bekräftas även av Statens väg och transportinstitut (VTI), som i oktober 2023 gick ut och avrådde svenska bilister att använda åretruntdäck.

Olika däckmärkningar och hur du läser av dem

Däckets storlek och köregenskaper anges ofta i form av en siffer- och bokstavskombination. Om däckmärkningen till exempel ser ut är ”205/55 R 16 94 V XL” läser du av detta enligt följande:

205 Däckets sektionsbredd (205 mm)
55 Däckets profil i procent (höjden är 55% av sektionsbredden)
R Däckets konstruktion (R står för radialdäck)
16 Fälgens diameter (mätt i tum)
94 Lastindex*
V Hastighetsklass (i det här fallet 240 km/h)**
XL Förhöjd belastningsklass***

* I detta exempel är lastindex 94, vilket innebär att varje däck klarar en belastning på 670 kg. Lastindex 91 innebär istället en maxbelastning på 615 kg.

** Se de vanligaste hastighetsklasserna i nedanstående tabell.

*** XL betyder att bilen har däck med Extra Load som klarar en högre belastning, alltså ett högre lastindex. I exemplet ovan är lastindex 94, men skulle det vara 91 skulle däcket inte behöva märkningen XL.

Hastighetsklasser

Däckets hastighetsklass visar den högsta tillåtna hastigheten för däcket. Det är viktigt att du väljer däck med en maxhastighet som är passande för just din bilmodell och att alla däck har samma hastighetsindex. Du bör dessutom aldrig överstiga däckens maximala hastighet eftersom det kan försämra styrresponsen och väghållningen.

Följande bokstäver används för att visa vilken hastighet olika däck klarar:

M 130 km/h
N 140 km/h
P 150 km/h
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
U 200 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h

Enligt EU-direktiv måste däckets hastighetsklass motsvara den högsta hastighet däcket klarar, även om den högsta tillåtna hastigheten på svenska vägar är 120 km/h.

Vintermärkningar

Vinterdäck kan även ha speciella märkningar som visar att de är anpassade för just vinterväglag. De vanligaste är en symbol i form av an alptopp med en snöflinga samt bokstäverna M + S. Dessa märkningar finner du på sidan av däcket.

  • Alptopp med snöflinga (3PMSF). Detta är en märkning som utfärdas av ett certifierat laboratorium och som visar att däcken är säkra att köra i snö.
  • M + S. 3PMSF-märkningen efterföljs ofta av bokstäverna M + S som står för Mud and Snow. Märkningen visar att däcket presterar bättre på snöiga och leriga vägar jämfört med standarddäck. Däcken behöver dock inte genomgå ett certifieringstest för att få denna märkning, vilket är ett krav för att få 3PMSF-märkningen.

EU-däckmärkning (European Tyre Labels)

European Tyre Labels, mer känt som EU-däckmärkningen, har funnits sedan slutet av 2012 och ger dig viktig information om däckets:

  • Rullmotstånd. Visar hur mycket bränsle däcket förbrukar där A är bäst och G sämst. Däck i klass A förbrukar omkring 6,5 procent mindre bränsle jämfört med modeller i klass G. De är därför bättre både för plånbok och miljö.
  • Ljudnivå. Visar hur mycket buller däcket ger ifrån sig i decibel (dB). Ljudnivån beror bland annat på däckets gummiblandning samt om det är ett premium- eller budgetdäck. Ju lägre dB, desto tystare är däcket.
  • Våtgrepp. Visar hur bra grepp däcket får på våta underlag där A ger den kortaste bromssträckan och F den längsta. I många fall kan det skilja sig upp till 10 meter, så en bra våtgreppsmärkning är viktigt i valet av däck.

däckdjup

Tips för att öka vinterdäckens livslängd

Det finns flera saker du kan göra för att dina vinterdäck ska hålla så länge som möjligt. Här listar vi några av experternas bästa tips.

1. Skifta däcken fram och bak 

När du kört mellan 500 – 1000 mil kan det vara bra att byta plats på däcken fram och bak. På så sätt slit slitaget jämnare, vilket också ökar däckens livslängd.

2. Kör in däcken lugnt 

Under de första 50 milen är det extra viktigt att undvika kraftiga inbromsningar och accelerationer med dubbdäck. Att köra lugnt ökar nämligen hållbarheten på dubbarna eftersom de sätter sig ordentligt i dubbhålen. Självklart bör du fortsätta köra lugnt även efter inkörningen, dels för att minska slitaget, men också för din egen säkerhet.

3. Viktigt med rätt lufttryck

Om du kör med 70 procent av det rekommenderade lufttrycket förkortar du däckens livslängd med hela 50 procent. Därför är det viktigt att du alltid har rätt tryck i däcken. I regel ska trycket i ett vinterdäck vara 0,2 bar högre jämfört med sommardäck. Om du inte själv kan mäta däcktrycket kan du få hjälp hos närmaste bilverkstad.

4. Korrekt montering

Se till att däcken är monterade korrekt om det finns en bestämd rotationsriktning. En pil på sidan av däcket ska visa åt vilket håll det ska rulla.

5. Viktigt med rätt förvaring

En för varm förvaringstemperatur kan påverka däckets gummiblandning, så även exponering för fukt, solljus och kemikalier. Det kan göra att däcket torkar ut och blir hårdare, vilket kan orsaka sprickor.

Den idealiska förvaringsplatsen för vinterdäck är ett mörkt och torrt utrymme med en temperatur under 15 grader. Tänk även på att inte tvätta däcken med högtryckstvätt och att de är helt torra innan de läggs i förvaring. Du bör också undvika att placera tunga föremål på däcken.

Tips! Har du inte tillgång till bra förvaring kan ett däckhotell vara en bra lösning.

Hur vet jag när jag ska köpa nya vinterdäck?

Om dina vinterdäck har ett mönsterdjup under 3 mm är det dags att köpa nya. Detta är nämligen det minsta tillåtna mönsterdjupet i Sverige idag. Minst 5 mm av mönstret bör dock vara kvar för att få ett bra grepp på vinterväglag.

Det är också viktigt att antalet dubbar inte skiljer sig mer än 25 procent mellan däcken. Har ett däck färre dubbar än så är det också en indikation på att det är dags för nya vinterdäck.

Tänk på att gummit blir hårdare med tiden. Även om mönsterdjupet är tillräckligt och däcken saknar sprickor kan det ändå vara en god idé att åka till en däckverkstad och kontrollera vinterdäcken efter 5 år.

Därför ska du aldrig köra med vinterdäck på sommaren

Även om lagen inte förbjuder körning med vinterdäck (åtminstone inte dubbfria sådana) under sommaren, är det en dålig idé. Vinterdäck är inte anpassade för varma temperaturer och det innebär att de slits fortare och att du får längre bromssträcka och försämrade köregenskaper. Vi Bilägare har testat hur olämpliga vinterdäck faktiskt är på sommaren, vilket du kan läsa mer om här. Spoiler: De är väldigt olämpliga!

Då är det dags att skruva på vinterdäcken

Även om det finns bestämda datum att förhålla sig till när det kommer till när du bör, måste och inte får använda vinterdäck, är en tumregel att när det råder vinterväglag, så är det dags att skruva på dem. Vem bestämmer då om det är vinterväglag eller inte? Jo, det gör polisen, och enligt dem råder vinterväglag om det är frost, is, snömodd eller snö på vägbanan eller i vägrenen. Se till att boka in tid för däckbyte hos däckverkstaden i god tid – skiftningen till kallt och halt väglag kan gå snabbt.

  • Eftersom Sverige är ett långt land kan det råda vinterväglag i en del av landet medan det inte gör det i ett annat. Ska du exempelvis köra från söder till norr är det därför viktigt att du kollar upp väderprognosen innan du ger dig av – i norr är det betydligt vanligare med snö och is på vägarna, även på senhösten.

Viktigt att tänka på när du ska köpa vinterdäck

Här kommer en checklista med saker som kan vara bra att tänka på om du bestämt dig för att köpa nya vinterdäck till bilen.

  • Dubbar eller dubbfritt? Det första du ska göra är att besluta dig för om du vill ha dubbdäck eller dubbfria däck. Dubbfritt rekommenderas ofta i storstäder, medan dubbdäck är ett säkert val för de flesta vinterunderlag, både snö, slask och is. Om du har en äldre bil som saknar antisladdsystem är dubbdäck alltid det säkraste valet.
  • Välj rätt däckdimension. Det enklaste sättet att välja rätt dimension på dina nya däck är att utgå efter dina gamla däck. Du kan också utgå efter däckmärkningen på sidan av däcket för att ta reda på bredd, höjd och tum eller titta på registreringsbeviset.
  • Fälgarna ska passa däckets dimensioner. Du kan också ta hjälp av däckmärkningen för att se vilka fälgar som passar däckets dimensioner. Ta hjälp av vår tabell ovan för att se hur du läser av vilken fälgstorlek som passar däcket.

OBS! Bäst-i-testet.se kan inte garantera att de omdömen vi använt som källor har lämnats av personer som köpt eller använt produkten. Läs mer i våra allmänna villkor.

Vanliga frågor

Priset på vinterdäck varierar beroende på modell, men generellt sett kostar vinterdäck omkring 1 000 kronor per däck. En uppsättning vinterdäck brukar därför landa på mellan cirka 4 000 – 6 000 kronor.

Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. Är totalvikten över 3,5 ton är kravet i stället 5 millimeter. För tunga släpvagnar över 3,5 ton gäller ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.

Lagen säger att du ska ha vinterdäck från 1 december till 31 mars, om det är vinterväglag. Med vinterväglag menas att det finns is, frost, snö eller snömodd på någon del av vägen. Du får använda dubbdäck från och med 1 oktober till och med 15 april, men även om det är vinterväglag för eller efter den här perioden.

Är det vinterväglag ska du ha vinterdäck upp till 31 mars. Dubbdäck får användas till 15 april. Är det fortfarande vinterväglag efter det datumet får du fortsätta köra med dubbdäck.

Hjälpte det här testet om Vinterdäck dig?

2 Röster, Genomsnitt: 5.0/5
Skriv recension

Bra genomfört test!

- Emelie

Tack för hjälpen! Testet hjälpte mig att hitta rätt däck. /Monika

- Monika

Liknande tester

Sommardäck test

Jämför årets 5 bästa sommardäck enligt experter.

takbox test

Jämför årets 5 bästa takboxarna enligt betyg.

Laddbox test

Här är årets 5 bästa laddboxar för elbilar.

Testvinnare - Vinterdäck

  1. vinterdäck Nokian Hakkapelliita 10

    Nokian Hakkapeliitta 10

    Bäst i test
  2. Michelin X-ICE North 4

    Michelin X-Ice North 4

    Tyst dubbdäck
  3. Goodyear UltraGrip Arctic 2

    Goodyear UltraGrip Arctic 2

    Bra dubbdäck på barmark och asfalt

Vanliga frågor

Priset på vinterdäck varierar beroende på modell, men generellt sett kostar vinterdäck omkring 1 000 kronor per däck. En uppsättning vinterdäck brukar därför landa på mellan cirka 4 000 – 6 000 kronor.

Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. Är totalvikten över 3,5 ton är kravet i stället 5 millimeter. För tunga släpvagnar över 3,5 ton gäller ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.

Lagen säger att du ska ha vinterdäck från 1 december till 31 mars, om det är vinterväglag. Med vinterväglag menas att det finns is, frost, snö eller snömodd på någon del av vägen. Du får använda dubbdäck från och med 1 oktober till och med 15 april, men även om det är vinterväglag för eller efter den här perioden.

Är det vinterväglag ska du ha vinterdäck upp till 31 mars. Dubbdäck får användas till 15 april. Är det fortfarande vinterväglag efter det datumet får du fortsätta köra med dubbdäck.